'Wij zijn hartstikke tevreden!"
'Wij zijn hartstikke tevreden!"

'Wij zijn hartstikke tevreden!"

De Gemeente Meierijstad maakt gebruik van ID-Burger om documenten te controleren van Nederlandse en buitenlandse burgers. 

Multiculturele samenleving

Tevreden klant
De gemeente Meierijstad is een tevreden klant van ORIBI ID-Solutions. Zij gebruiken ID-Burger voor het controleren van documenten van Nederlandse en buitenlandse burgers. “Identiteitsfraude kost de maatschappij naar schatting € 100.000,- per geval. We vonden als gemeente dat we de strijd aan moesten gaan met deze vorm van fraude. Met ID-Burger kunnen wij dit. ID-Burger controleert het document volledig automatisch en geeft het resultaat overzichtelijk weer. Wij zijn hartstikke tevreden!” aldus een medewerker van het KlantContactCentrum van de gemeente Meierijstad.
“Onze gemeente kent veel burgers met een buitenlandse nationaliteit, dus wij hebben te maken met veel verschillende documenten. Voorheen controleerden we deze documenten door ze te vergelijken met het referentiemateriaal in discs (Edison). Maar als je niet goed weet waar je moet kijken, wordt het erg moeilijk. Nu kunnen we deze documenten zeer eenvoudig en snel controleren met behulp van ID-Burger. De controle gebeurt volledig automatisch. Het was ook erg prettig om te merken dat ID-Burger moeiteloos een rijbewijs controleert. Daarbij maakt het niet uit wat het land van uitgifte is.” De gemeente Meierijstad telt 101 verschillende nationaliteiten en meer dan 4.300 inwoners hebben een buitenlandse nationaliteit.
3188

Een medewerker van het KlantContactCentrum van de gemeente Meierijstad: “Voorheen verwezen wij bijna alle burgers met een buitenlandse nationaliteit door naar onze vakspecialist. Zij ging dan het document van de persoon in kwestie heel nauwkeurig met de hand controleren. Wij krijgen momenteel zoveel burgers met een buitenlandse nationaliteit, dat het voor onze vakspecialist niet meer te behappen is. Dankzij ID-Burger kunnen wij voortaan alle burgers met een buitenlandse nationaliteit afkomstig uit een EU-land zelf verwerken en worden alleen nog maar burgers van buiten de EU doorverwezen naar onze vakspecialist. Wij, en daarmee bedoel ik de medewerkers van het KlantContactCentrum en de vakspecialist, kunnen voortaan onze burgers nog sneller van dienst zijn, omdat de procedures zijn geautomatiseerd.”

Vreemdelingenpolitie
“We vertelden de vreemdelingenpolitie over ID-Burger en hoe het ons helpt. Hierdoor waren ze benieuwd naar deze oplossing en hebben een dagje met ons meegelopen. Ze waren direct enthousiast over ID-Burger en vonden het een erg goed initiatief om deze ID-oplossing in te zetten. Ze vinden het namelijk prettig dat wij de problematiek op een serieuze manier aanpakken.”          

Geen geheim

“Op elke balie staat een informatiebord waarop staat vermeld dat we de documenten van onze burgers controleren. Dit doen we voor onze veiligheid, maar ook voor de veiligheid van onze burgers. Je moet er toch niet aan denken dat iemand anders er met jouw identiteit vandoor gaat. We zijn dus heel open naar onze burgers en we doen er dus ook niet geheimzinnig over. Wij merken dat dit helpt, want we krijgen van iedereen zijn of haar medewerking.”

Andere aanbieders
“We hebben meerdere leveranciers uitgenodigd om een zo goed mogelijke vergelijking te kunnen doen. Met onze criteria kwam ID-Burger als beste uit de bus. Wij waren vooral te spreken over het gebruikersgemak en de snelheid. Het is zo simpel als iets, een kind kan de was doen. ORIBI ID-Solutions maakt het ook waar. Na installatie en training, die geheel werd verzorgd door ORIBI ID-Solutions, konden wij direct aan de slag. Ik zou ID-Burger elke gemeente aanbevelen. Wij zijn in ieder geval hartstikke tevreden!” aldus de medewerker van het KlantContactCentrum van de gemeente Meierijstad.