Innovatieve zuil
Afgelopen november was het zover. In het stadskantoor Utrecht startte de pilot rond onbemande uitgifte van reisdocumenten. Inwoners die hun paspoort of ID ophalen bij de afdeling Burgerzaken konden kiezen. Of hun identiteit werd ‘ouderwets’ gecheckt door de baliemedewerker. Of er werd ook gezichtsvergelijking ingezet bij de speciale innovatieve zuil, ook wel selfservice-kiosk genoemd, die met de ingebouwde software en camera voor de identiteitsvaststelling zorgt. “Alleen voor inwoners die dat wilden,” aldus Marc Quik, vakspecialist Burgerzaken. “Het streven was dat gedurende de maand november 300 mensen hier gebruik van zouden maken. Op basis van de ervaringen gaan we onderzoeken of gezichtsvergelijking onze collega’s daadwerkelijk ondersteunt en of de inwoners het als positief ervaren. Aan de aanvraagkant heeft de techniek van leverancier ORIBI ID-Solutions zich al bewezen. Nu gaan we dat dus ook inzetten bij de uitreiking. Belangrijk om te melden dat het daadwerkelijke uitreiken gewoon door de ambtenaar gebeurt; dat moet immers van de wetgever.”
Kristin van der Veen, Informatie- en procesmanager Publiekszaken bij de gemeente Utrecht was ‘op de werkvloer’ verantwoordelijk voor het stroomlijnen van de systemen. “Sluit de software van alle partijen wel op elkaar aan, kunnen de systemen met elkaar ‘praten’? We wilden ORIBI’s hardware en software voor de gezichtsidentificatie en de documentcontrole naadloos inpassen in de processen van Centric Burgerzaken, zodat de collega’s niet hoeven te switchen van systeem naar systeem, maar één soepel werkproces ervaren. Dat was echt wel een uitdaging, maar het is gelukt!”