Identiteitsfraude

Wanneer fraudeurs misbruik maken van valse of gestolen identiteitsgegevens spreekt men van identiteitsfraude. Door een identiteit te stelen, zijn fraudeurs in staat om bijvoorbeeld namens iemand anders te communiceren, illegaal te werken of spullen te kopen zonder te betalen. Dit kan grote gevolgen hebben voor de betreffende personen, maar ook voor de overheid en bedrijfsleven. 

Er zijn diverse manieren waarop fraudeurs zich een nieuwe identiteit weten te verkrijgen: 

  • Daders vervalsen hun eigen identiteitsgegevens. 
  • Daders creëren van een niet-bestaand persoon een vals document. 
  • Daders misbruiken de identiteitsgegevens van iemand anders. 

De twee alledaagse problemen van identiteitsfraude zijn: Phishing en Look-a-like fraude. Look-a-like fraude is een vorm van misbruik waarbij iemand een authentiek reisdocument gebruikt van een ander met wie hij of zij uiterlijke gelijkenis vertoont. Tegenwoordig is dit 50% van alle identiteitsfraude. Phishing is daarentegen een vorm van cybercrime waarbij criminelen een e-mail naar je verzenden om te proberen persoonlijke gegevens van jou te achterhalen. De gestolen persoonsgegevens worden vaak te koop aangeboden en gebruikt voor frauduleuze praktijken. Dit is momenteel erg populair en voordat je het weet, ben je zelf een slachtoffer.  

Om identiteitsfraude te voorkomen vergt het enorm veel training en expertise om elk identiteitsdocument- dat in omloop is – te herkennen en te kunnen verifiëren op echtheid. Dat is vrijwel niet met het blote oog te doen. Denk hierbij aan de huidige generatie identiteitsdocumenten. Deze documenten bevatten een chip die alleen met specifieke apparatuur is uit te lezen en te controleren. Door middel van de ORIBI ID-Solutions tools kunnen we samen met u identiteitsfraude minimaliseren.   

Identiteitsfraude